loading...
غدیرآغازی دوباره
بنده ی خدا بازدید : 10 دوشنبه 29 مهر 1392 نظرات (0)

بقیه مطلب درادامهی ملب می باشد.

به لطف خداوند متعال بر آن هستیم تا در این ایام باقی مانده تا ۱۸ ذی الحجه و ماجرای غدیرخم هر روز به بررسی یکی از فضائل امیرالمومنین بپردازیم و گاهی اوقات روایات جعلی در برابر این روایت ها را نیز بیان کنیم. امیدوارم با ما همراه باشید

در این مطلب توجه شما مخاطب گرامی را به کنار هم قرار دادن دو روایت کنار هم جلب میکنم. امیدوارم با توجه بیشتری دقت کنید

روایت اول:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ حَدَّثَنَا فُلَیْحٌ حَدَّثَنَا هِلاَلُ بْنُ عَلِىٍّ عَنْ عَطَاءِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِى هُرَیْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – قَالَ « کُلُّ أُمَّتِى یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ ، إِلاَّ مَنْ أَبَى » . قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ یَأْبَى قَالَ « مَنْ أَطَاعَنِى دَخَلَ الْجَنَّةَ ، وَمَنْ عَصَانِى فَقَدْ أَبَى »

رسول الله فرمودند:

تمام امت من وارد بهشت می شوند مگر کسانی که سرپیچی کنند. پرسیده شد ای رسول الله چه کسی ابا می کند. فرمودند: کسی که مرا اطاعت کند وارد در بهشت می شود و کسی که من را عصیان کند و اطاعت نکند همانا سرپیچی کرده است

صحیح بخاری ص۱۷۸۹ حدیث شماره ۷۲۸۰

روایت دوم:

أبوذر غفارى از رسول خدا (ص) نقل کرده است که به على بن أبى طالب علیه السلام فرمود: هرکس از من اطاعت کند، به راستى که از خداوند اطاعت کرده است، و هر کس از (فرمان) من سرپیچى کند، به راستى که از (فرمان) خداوند سرپیچى کرده است، هر کس از تو اطاعت کند به راستى که از من اطاعت کرده ، هر کس از (فرمان) تو سرپیچى کند، از (فرمان) من سرپیچى کرده است.

حدثنا أبو العباس محمد بن یعقوب ، ثنا إبراهیم بن سلیمان البرنسی ، ثنا محمد بن إسماعیل ، ثنا یحیى بن یعلى ، ثنا بسام الصیرفی ، عن الحسن بن عمرو الفقیمی ، عن معاویة بن ثعلبة ، عن أبی ذر رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لعلی بن أبی طالب رضی الله عنه : « من أطاعنی فقد أطاع الله ، ومن عصانی فقد عصى الله ، ومن أطاعک فقد أطاعنی ، ومن عصاک فقد عصانی » « هذا حدیث صحیح الإسناد ، ولم یخرجاه »

المستدرک علی الصحیحین ج۱۰ص۴۴۶

أخبرنا أبو أحمد محمد بن محمد الشیبانی من أصل کتابه ثنا علی بن سعید بن بشیر الرازی بمصر ثنا الحسن بن حماد الحضرمی ثنا یحیى بن یعلی ثنا بسام الصیرفی عن الحسن بن عمرو الفقیمی عن معاویة بن ثعلبة عن أبی ذر رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه و سلم : من أطاعنی فقد أطاع الله و من عصانی فقد عصی الله و من أطاع علیا فقد أطاعنی و من عصی علیا فقد عصانی

 هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرجاه

تعلیق الذهبی قی التلخیص : صحیح

مستدرک حاکم ج۳ص۱۳۰

البته جالب است بدانید در مورد این حدیث حتی ابن تیمیه ناچار به سکوت شده است و حرفی در مورد روایت نزده است

اما یکی از شاگردان مکتب ابن تیمیه چنین نوشته است

وحدیث : “من أطاع علیا فقد أطاعنی ومن أطاعنی فقد أطاع الله “

هذه لا تثبت ولا تصح عند أهل العلم

الفتاوى العامة ج۱ ص۴۲

حالا اینجاست باید پرسید که آیا ذهبی. حاکم و…. که از علمای بزرگ اهل سنت  هستند بیشتر می فهمند یا شاگرد ابن تیمیه؟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
باعرض سلام.این سایت به منظورترویج غدیرراه اندازی شده. مدیریت آن توسط محمدجوادآقایی از کاشان می باشدوبرای درتماس بودن با او از یاهو ای دی :aghaejavad@yahoo.comاستفاده کنند. اکثراوقات آنلاینم.نظرهم بدهید+درانجمن عضوشوید. مدیرسایت غدیر-کاشان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرشمادرموردسایت چیست
    نظرشمادرموردامکانات سایت چیست؟
    نظرشمادرمورداهنگ چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 41
  • بازدید کلی : 992
  • کدهای اختصاصی

    ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

    ---------------------------------------------------------------------

    ----------------------------------------------------------------------

    ------------------------------------------------------------------------------ --------------------------------------------------------------------------------------

    جملات قصار نماز

    -------------------------------------------------------------------
    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    -----------------------------------------------------------------
    داستان روزانه
    داستان کوتاه روزانه
    -----------------------------------------------------------------------------------------

    اوقات شرعی

    ---------------------------------------------------------------------------------------
    کد ذکر ایام هفته
    ---------------------------------------------------------------------------------------

    کد مداحی و آهنگ مذهبی

    ------------------------------------------------------------------------------------------