loading...
غدیرآغازی دوباره
بنده ی خدا بازدید : 7 دوشنبه 29 مهر 1392 نظرات (0)

ادامه مطلب را ببینید

خوش‏طینت، ولى‏اللَّه

كارشناسى ارشد فقه و مبانى حقوق اسلامى
دانشگاه آزاد اسلامى اراك
استاد راهنما: دكتر گرجیان، محمدمهدى
استاد مشاور: دكتر آیتى، محمّدرضا
۱۳۷۴
۱۱۲ ص

این تحقیق، در صدد بیان حقّانیت ولایت ائمه اطهارعلیهم السلام از دیدگاه فریقین توسط حدیث معتبر ثقلین با رجوع به نظر صاحب‏نظران و با استفاده از كتاب‏هاى معتبر، و با تأمّل و دقّت در متن حدیث، با استناد به آیات و احادیث مشابه، قابل استناد است. این تحقیق، بر آن است كه به وسیله حدیث یاد شده و با استناد به آیات و روایات دیگر، اهل بیت‏علیهم السلام را بیشتر و بهتر بشناساند.
نگارنده، مطلب خود را با اثبات تواتر دلالت این حدیث در بین فریقین، اثبات این‏كه شناسایى و معرّفى اهل بیت و عترت حضرت رسول اكرم مى‏تواند معرّف خوبى براى شناسایى حدیث ثقلین باشد، و این‏كه آیات و احادیث مشابه دیگر نیز مى‏توانند در معرّفى نمودن حدیث ثقلین، نقش مهمّى را ایفا بنمایند، كامل مى‏نماید كه شامل پنج فصل است:
فصل اوّل كه پیش‏گفتار است، به هشت زیر فصل تقسیم شده است. نخست در مدخل بحث، به صورت خلاصه، موضوع انتخابى، تجزیه و تحلیل شده است.
سپس در تاریخچه مطالعاتى، سه كتاب مشهور بحارالأنوار، وسائل الشیعة و صحیفه انقلاب ، مورد بررسى قرار گرفته است. نگارنده، تحقیق در بیان موضوع را تعمیم داده و به صورت گسترده‏تر از مدخل به بررسى موضوع پرداخته است. در این راستا، در بُعد فنّى قابلیت تحقیق در موضوع خود، و در بُعد محتوایى، حضور آشكار تحقیق را در جامعه بررسى نموده است.
آن‏گاه، ضمن اشاره به پایگاه اثباتى بودن تحقیق، سه مورد فرضیه در قسمت فرضیات بیان كرده و سپس، اهداف و حدود مطالعاتى را تحت یك عنوان آورده و طى آن، جنبه‏هاى مثبت و موارد جانبى تحقیق را كه آیات و احادیث مشابه حدیث ثقلین و همچنین شناسایى اهل بیت‏علیهم السلام مذكور در حدیث ثقلین است، بیان نموده است.
در قسمت اهمّیت مطالعاتى، فواید تحقیق و رابطه تنگاتنگ آن با جامعه مورد بررسى قرار گرفته است. در تعریف اصطلاحات، الفاظ و اصطلاحاتى كه با موضوع، رابطه بیشترى دارند و در طول تحقیق به آن واژگان، مكرّراً اشاره شده، از چندین كتاب معتبر، مورد بررسى قرار گرفته است.
در فصل دوم در سیر مطالعاتى، سه مورد از كتاب‏هایى كه در موضوع تحقیق، نگاشته شده‏اند، مورد نقد و بررسى قرار گرفته است.
فصل سوم تحقیق، با هدف روشن ساختن روش تحقیق، به شش بخش تقسیم شده است :
ابتدا خلاصه‏اى از آنچه در زیر فصل‏هاى فصل اوّل و سیر مطالعاتى صورت گرفته، بررسى شده و آن‏گاه، در رهیافت تحقیق، با بیان این‏كه رهیافت این تحقیق، تاریخى است و از آن‏جا كه صرف بهره‏گیرى از وقایع مضبوط تاریخى ملاك است و رهیافت تاریخى محض است، به بحث درباره سه جمله استدلالیه، استنادیه و استنتاجیه پرداخته شده است.
نگارنده، در مورد طرح تحقیق با بیان این موضوع كه در صدد بیان یك مورد خاص (حدیث ثقلین) است، طرح موردى را كه به صورت عمیق و ژرفانگرانه است بررسى و بیان نموده است. وى در بیان این‏كه طرح تحلیلى - فنّى موضوع، طرحى استنباطى است، طرح تحلیلى - نظرى موضوع را از دیدگاه فریقین، مشخّص مى‏كند، مضافاً بر این‏كه در تحقیق خود، در این بخش از سه جمله استدلالیه، استنادیه و استنتاجیه استفاده مى‏كند.
نویسنده، فصل چهارم را كه ارائه و تجزیه و تحلیل اطّلاعات است، به سه گفتار تقسیم نموده:
در گفتار اوّل، در مورد اسناد حدیث ثقلین، طبق روایات مختلف فریقین، با نقل اصل حدیث از چندین منبع معتبر، به اثبات تواتر این حدیث پرداخته و در آخر این گفتار، چند نمونه از مستفاد حدیث ثقلین را طبق چند كتاب، مورد بحث و بررسى قرار داده است.
در گفتار دوم، عترت و اهل بیت را كه در متن حدیث معرّفى شده‏اند، مورد شناسایى قرار داده و به بیان عملكرد مردم پس از پیامبرصلى الله علیه وآله با این بزرگواران پرداخته است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
باعرض سلام.این سایت به منظورترویج غدیرراه اندازی شده. مدیریت آن توسط محمدجوادآقایی از کاشان می باشدوبرای درتماس بودن با او از یاهو ای دی :aghaejavad@yahoo.comاستفاده کنند. اکثراوقات آنلاینم.نظرهم بدهید+درانجمن عضوشوید. مدیرسایت غدیر-کاشان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرشمادرموردسایت چیست
    نظرشمادرموردامکانات سایت چیست؟
    نظرشمادرمورداهنگ چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 57
  • بازدید کلی : 1,008
  • کدهای اختصاصی

    ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

    ---------------------------------------------------------------------

    ----------------------------------------------------------------------

    ------------------------------------------------------------------------------ --------------------------------------------------------------------------------------

    جملات قصار نماز

    -------------------------------------------------------------------
    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    -----------------------------------------------------------------
    داستان روزانه
    داستان کوتاه روزانه
    -----------------------------------------------------------------------------------------

    اوقات شرعی

    ---------------------------------------------------------------------------------------
    کد ذکر ایام هفته
    ---------------------------------------------------------------------------------------

    کد مداحی و آهنگ مذهبی

    ------------------------------------------------------------------------------------------